دیگ های فولادی چیست؟

دیگ های فولادی چیست؟

دیگ فولادی چیست؟

دیگ فولادی یا بویلر یکی از اجزای مهم موتورخانه محسوب می شود که با گرمای حاصل از سوختن یک ماده سوختنی (گازوئیل، گاز) تبادل حرارت بین آتش و آب را انجام می دهد. شرکت متال کار در زمینه فروش و خدمات پس از فروش انواع دیگ های فولادی (آب گرم، آب داغ و بخار داغ) فعالیت می نماید.

دیگ فولادی چگونه کار می‌کند؟

دیگ فولادی و دیگ چدنی، به صورت کلی دستگاهی هست که در آن با گرمای حاصل از سوختن گاز، گازوئیل حرارت به سیال درون آن انتقال می شود. دیگ فولادی از انواع دیگ‌های متداول در موتورخانه شوفاژ بوده که در روند سرویس و تعمیر شوفاژ خانه تاثیر بسزایی دارد و به عنوان یکی از اجزای اصلی موتورخانه ساختمان نیز مطرح است.

در هنگام تعیین ابعاد فونداسیون موتورخانه و همین طور نصب رادیاتور شوفاژ توجه به وضعیت دیگ فولادی و نحوه نصب تجهیزات وابسته به آن در استفاده بهینه از انواع سیستم گرمایشی وابسته تاثیر بسزایی دارد.

کاربرد دیگ فولادی

به چند دسته تقسیم می شوند که از مهمترین آنها

  1. دیگ های آب گرم و دیگ های آب داغ (Hot water boiler)
  2. دیگ های فولادی بخار (Steam boiler)

دیگ فولادی در ظرفیت مختلف برای آپارتمانها، استخر، برج های مسکونی و تجاری، هتل ها، کارخانه جات و دانشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. این دیگه بر خلاف دیگ چدنی، یک پارچه و در کار خانه تولید می شوند. جنس دیگ فولادی از ورق و لوله فولادی آتش خوار است.

تقسیم بندی این دیگ ها به دو صورت آتش در لوله (fire tube) یا آب در لوله (water tube) می باشد.

ساخت مخازن صنعتی در مهاباد
بیشتر بخوانید

مشخصات فنی دیگ فولادی

دیگ های فولادی نیز مانند هر نوع تجهیزات دیگر دارای یک سری مشخصات فنی است. در واقع استاندارد های بین‌المللی ساخت مخزن‌های تحت‌فشار و گرما باید در ساخت دیگ آب گرم رعایت گردد. این استاندارد ها بیانگر الزام استفاده از فولاد آلیاژی مخصوص جهت تولید مخزن‌های تحت‌فشار و حرارت است. ازجمله دیگ آبگرم فولادی، دیگ آب داغ و … .

از مشخصات فنی دیگ ها، این است که باید لوله‌های مخزن‌های تحت‌فشار و گرما از جنس لوله‌های آتشخوار بی‌درز باشد و همچنین باید دیگ‌های آب گرم فولادی مطابق با نقشه و دستورالعمل طراحی و ساخت دیگ آب گرم یا داغ توسط برندهای تائید شده بین‌المللی باشد.

بویلر دیگ فولادی از جنس فولاد است که با توجه به نیاز مشتری ضخامت دیگ بخار فولادی تغییر می‌کند. لوله‌های آتشخوار دیگ های فولادی نیز بدون درز است که برای بازدهی حرارتی و راندمان بالاتر محفظه احتراق یا کوره می‌توان از انواع مشعل استفاده نمود. شاسی هم به نوبه خودش جهت نصب دیگ فولادی و حمل آسان و انواع شیرهای بویلر صنعتی شیر تخلیه و شیر فشار شکن اطمینان دودکش برای هدایت گازهای اضافی به خارج دیگ تعبیه شده است. عایق حرارتی دیگ فولادی روی بدنه هم برای افزایش بازده و راندمان قرار داده اند.

مزایای دیگ های فولادی

باتوجه به ظرفیت، می توان ضخامت دیگ را کاهش یا افزایش داد.
دیگ فولادی قابلیت تحمل شوک های حرارتی را دارند.
بازدهی و راندمان بالا به دلیل فولادی بودن جنس.
قابلیت فشارهای خیلی بالا.
تحمل شوک های حرارتی.
قابلیت احتراق با انواع سوخت ها را دارد.
ظرفیت دیگ فولادی تقریبا نامحدود است.

ساخت مخزن تحت فشار
بیشتر بخوانید

معایب دیگ های فولادی

ظرفیت حرارتی دیگ فولادی ثابت است و پس از ساخت تغییر نمی کند.
حمل دیگ فولادی بسیرا مشکل است.
هزینه تعمیر دیگ فولادی نسبت به دیگ چدنی بیشتر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم
به بالای صفحه بردن